Som z cukru

19.07.2024

Výstava obrazov výtvarníčky Magdaleny Masárovej, ktorej vernisáž sa konala v piatok 19.júla v našej galérii Tri steny.

O výstave

Mgr. art. Magdaléna Masárová sa narodila v roku 1993 v Skalici. V r. 2014 – 2020 študovala na Akadémii umení v Banskej Bystrici v Ateliéri klasických maliarskych disciplín prof. Ľudovíta Hološku. Zúčastnila sa viacerých workshopov, stáží a projektov (2017 - 2018 Figurama – Workshop figurálnej kresby, AU v Banskej Bystrici; 2019 Plenér, Akadémia umení v Budapešti, Tihany, Balaton (H); 2020 Workshop telovej performance, AU v Banskej Bystrici; 2020 - 2022 Od kresby k reliéfu, UM – centrum nezávislého vizuálneho umenia, Banská Bystrica; 2022 IRON 2022, International Conference on Cast Iron Art, HTW Berlín (DE); 2022 Prameň pôvodu, Kúpele Sliač; 2023 Sochárske sympózium, Kúpele Sliač). Absolvovala niekoľko samostatných výstav v Skalici, Lišove a v Banskej Bystrici ako aj viacero kolektívnych výstav. Venuje sa maľbe, inštalácii, performance a organizačnej a kurátorskej práci. Žije a pôsobí v Banskej Bystrici.

Magdaléna Masárová, pôvodným školením maliarka, dnes skôr v pozícii intermediálnej umelkyne, v kontexte súčasnej široko dimenzovanej vizuálnej scény akceptuje viaceré stratégie, V úvodnej kapitole figuruje verzia, ktorá je projektovaná na báze razantnej expresívnej maľby. Energické maliarske gesto s temer groteskne vyhrotenou traktáciou figúry a dramaticky exponovanou formuláciou farby sa neobracia k estetike, rovnako ani k objektivite. Zámerom autorkinej tvorby je predovšetkým vyvolať polemický dialóg, interakciu s divákom, úsilie rezonovať s jeho psychikou a predstavivosťou. Doterajšia tvorba M. Masárovej je koncipovaná ako otvorená platforma, kde subjektívne úvahy tvorcu nemusia nevyhnutne korešpondovať s diagnostikou publika.

Neskrývajúc kritický podtext autorkine maľby smerujú pohľad za horizont, k polarite vzťahov a hodnôt v súčasnej spoločnosti. Tematická či motivická databáza vo viacerých parciálnych schémach i interpretačných rovinách reaguje na informácie o človeku a jeho limitoch, na paradoxy a banálne každodenné situácie, ale predovšetkým na osobne zainteresovanú mytológiu, celkom privátne príbehy. Nesú v sebe plno symbolických atribútov a šifier i odkazov na rôzne filozofické teórie, v ktorých sa fikcia kontroverzne konfrontuje so syndrómami všednej reality i osobnej pamäte. Vzniká tak isté, neurčité, skôr tušené napätie, metafyzický priestor, akási tajomná či provokujúca atmosféra, kde v úzadí rezonujú väčšie či menšie otázniky, pričom autorka pripúšťa rôzne odpovede. Predkladá ich ako nezáväzné a alternatívne kódy, logické i vizuálne, ktoré percipient dešifruje z pozície vlastných skúseností a nahromadených prototypov.

Viacvrstevná je i vlastná maliarska optika jej obrazových reflexií, ktorú opiera o mix prostriedkov, znakov a vizuálnych modelov. Do klasickej olejovej maľby napr. implantuje najrôznejšie ready mades, na inom mieste ľudový ornament a výšivku ako osobnú relikviu z autentického známeho prostredia a zároveň oponujúco i asertívnu reakciu na neadekvátnu mytologizáciu folklóru a folklorizmu. Podobne voľne varíruje, intertextuálne aplikuje v obraze lettristické prvky, keď vybrané citáty či ich útržky z okruhu obľúbených umelcov, filozofov či diel vytrháva z pôvodného kontextu, variabilne kombinuje, nedopovedá resp. prideľuje im nové prehodnotené významy.

Okrem maľby, s ktorou v ateliéri prof. Ľudovíta Hološku absolvovala Akadémiu umení v Banskej Bystrici v r. 2020, Magda Masárová prezentuje i ďalšie podoby svojej tvorby, ktoré predstavujú presahy k iným mediálnym prejavom, najmä inštalácii a performance. Paralelne s programovými zámermi samotnej maľby a tiež v súlade s odkazmi na aktuálnu mladú scénu ich ideová koncepcia modifikuje obdobné, existenciálne ozvučené ciele a smeruje opäť na margo statusu človeka a stereotypom či absurditám v súčasnej spoločnosti.


Vytvorte si webové stránky zdarma!